De trendvision van...
Siegrid Demyttenaere
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
Future Survival Kit by Lucy McRae /Copyright DAMN magazine °75
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
|
Wat is de impact van Corona op jouw dagelijkse planning?
Mijn dagelijkse planning is wel een stuk veranderd aangezien ik een dochtertje van 9 in huis heb die online les krijgt en opgevolgd moet worden. Aangezien mijn man in de zorgsector werkt, is dat een extra taak voor mij die ik met plezier doe, maar het neemt toch een groot deel van mijn beschikbare tijd om aan mijn eigen werk te besteden weg. Aangezien ook heel veel opdrachten op de lange baan schuiven is die tijd er nu wel, maar hopelijk verandert dat snel. Net als bij vele andere zelfstandigen mag deze situatie niet te lang meer duren. Wat doet deze periode met jouw creativiteit? Heb je last van een ‘designerblock’ of ‘writersblock’ of net massaal veel ideeën? Ik moet wel zeggen dat het enige impact heeft op mijn gemoedsgesteldheid. Mijn werk is vooral gelinkt aan de culturele sector, de wereld van jonge kunstenaars en designers, de creatieve industriën en ook met kleine zelfstandige ondernemers. De gevolgen van de lockdown maatregelen voor onze sector zijn immens en voor sommigen onoverkoombaar. De daling van de omzet is voor velen iets wat lang zal aanslepen en daar hebben we momenteel nog geen enkel zicht op. Het paralyseert me absoluut niet, maar ik maak me wel zorgen en het maakt me af en toe wel wat moedeloos, soms is het echt vechten tegen de bierkaai. Hoe schat je de seizoenaliteit van collecties en trends post-Corona in? Seizoenaliteit werd sowieso al sterk in vraag gesteld, zeker in de modewereld, dit zal nu nog meer gebeuren en in diverse creatieve sectoren. Ik denk ook dat de jaarlijkse race naar nieuwigheden lanceren tijdens het Salone del Mobile in Milaan misschien ook wel onder de loep zal gelegd worden. Wat mij betreft een positieve evolutie, zeker met het oog op duurzaamheid. Minder, maar beter produceren om te komen tot producten die langer meegaan en dan bijgevolg ook duurder mogen zijn.Wat is de impact op jouw dagelijkse planning? Magazines liggen al even onder vuur, biedt Corona hier mogelijk perspectieven? Als uitgever van een magazine over hedendaagse cultuur kan ik wel stellen dat wij zeer zware klappen krijgen hierdoor, we leven vooral van events en van advertentieverkoop en die werden beiden volledig teruggeschroefd. We zijn moeten overschakelen naar een ’survival modus’, geen idee of de bedrijven terug gaan communiceren zoals voorheen. Op dit moment zijn we heel hard aan het nadenken over de toekomst van ons magazine, we moeten ons telkens heruitvinden en kijken waar en hoe in de toekomst gecommuniceerd zal worden, geen evidente oefening. In elk geval is duidelijk geworden tijdens de lockdown dat mensen nood hebben aan cultuur, dat cultuur voor verstrooiing zorgt en positieve effecten heeft op het humeur. Hopelijk zal de overheid nu ook diegenen steunen die tussen de mazen vallen van allerlei vervanginkomens en subsidies. Wat deed je pre-corona dat je post-Corona niet meer zal doen? In de files gaan staan, stressen over werk, Skypen met vrienden. Wat zal je post-corona doen dat je pre-Corona niet of te weinig deed? Lokaal shoppen, fietsen, centen geven aan mensen in armoede. Grootste creatieve belofte in België? Te veel om op te noemen, dus ik vrees te moeten passen. Maar laten we eens te meer met z'n allen zowel jonge talenten als ontwerpers die al langer bezig zijn een duwtje in de rug geven. Quote to live by these days? Positief blijven, elkaar helpen en veel humor. |