Toon Bossuyt
Toon Bossuyt bouwt sinds 2005 als Algemeen Directeur van BOSS Paints aan een team dat als een hechte familie de handen in elkaar slaat.
Waar zijn bedovergrootvader Angelus Bossuyt eind 19de eeuw de zaadjes voor zaaide, zet Toon met een onmetelijke passie en een weergaloze managementstijl vandaag verder uit. En met succes!
60 Colora winkels en een kleine 400 personeelsleden later stond ook BOSS voor een voldongen feit midden maart. Maar niet voor lang...
Lees in onderstaand interview alles over hoe Toon en zijn team de handen des te meer in elkaar sloegen en zo Covid-19 spreekwoordelijk versloegen.
Waar zijn bedovergrootvader Angelus Bossuyt eind 19de eeuw de zaadjes voor zaaide, zet Toon met een onmetelijke passie en een weergaloze managementstijl vandaag verder uit. En met succes!
60 Colora winkels en een kleine 400 personeelsleden later stond ook BOSS voor een voldongen feit midden maart. Maar niet voor lang...
Lees in onderstaand interview alles over hoe Toon en zijn team de handen des te meer in elkaar sloegen en zo Covid-19 spreekwoordelijk versloegen.
Copyright Made in West-Vlaanderen
Inspiratiebeeld Colora de verfwinkel
Inspiratiebeeld Colora de verfwinkel
|
Wat is de impact op jouw dagelijkse planning en deze van BOSS Paints/Colora?
Wat voor ons zeker de eerste weken een switch teweeg bracht in onze manier van werken was de 'hamsterbeweging'. Er was een enorme vraag in die mate dat we op een bepaalde dag het drievoud van een bepaald volume moesten uitleveren. We hebben al langer een webshop, maar deze werd eerder geconsulteerd omdat er daar veel praktische filmpjes op staan van hoe je aan de slag kan met onze producten. We waren het wel gewoon om een 5tal bestellingen binnen te krijgen via het web die we dan perfect vanuit ons magazijn konden verwerken, maar plots werden dat er 600 tot 800. Onmogelijk om dat binnen de ruimte die we hebben, rekening houdend met de maatregelen, op een veilige manier te bolwerken. Bijgevolg namen we een enorm moeilijke beslissing, we hebben de uitleveringen 2 dagen stil gelegd om met een kerngroep te gaan nadenken over hoe we deze crisis optimaal zouden gaan aanpakken. Enerzijds niet evident, zeker als je weet dat je veel kan verkopen, maar als er geen orde en veiligheid meer is voor de werknemers dan is dat alles behalve. Anderzijds was dat de best mogelijke beslissing die we konden nemen. Op 2 dagen tijd draaiden we de volledige supply chain van online bestellingen om en werden al deze orders gedispatched naar de winkels. Op die manier werd iedere winkel een apart webmagazijn waar onze adviseurs de bestelde pakketjes klaarmaakten. En net omdat deze gedispatched werden naar onze winkels konden onze mensen de kopers ook meteen telefonisch pro-actief bijstaan bij bv. mogelijks foute bestellingen (foute toon off white, foute korrel schuurpapier etc.). Dat deel van de keten hadden we dan ondertussen wel onder controle, maar dan zaten de te versturen pakjes wel meteen weer vast bij bpost dat eveneens overstelpt werd door de vele online bestellingen. Dus om dat op zijn beurt op te vangen werden alle vertegenwoordigers en technische adviseurs op pad gestuurd om de Colora bestellingen te gaan uitleveren. En daarmee hadden we 2 keer gewonnen: klanten konden heel snel aan de slag met hun producten én iedereen kon aan het werk blijven, al dan niet onder de vorm van een tijdelijke jobswitch. |
Jobswitchen introduceerden we tevens een aantal jaren terug al onder de noemer 'vlinderen' om tijdelijke tekorten op bepaalde diensten intern op te lossen. Dat zorgt ervoor dat mensen zien hoe het er op andere afdelingen aan toe gaat, ze worden flexibeler en de leerbereidheid groeit. Ze bekijken dingen eens van een andere kant en zo groeit het gevoel dat iedereen instaat voor elkaar alleen maar.
Net dat was voor mij zo mooi om te zien, hoe iedereen aan hetzelfde zeel trok. Wanneer het niet goed gaat en medewerkers hun baas niet vertrouwen, dan is een corona epidemie hét ideale excuus om het te laten afweten. Bij ons was het net het tegenovergestelde! Medewerkers uit de keuken zijn bijvoorbeeld in plaats van in hun kookpotten, in de verfpotten gaan roeren of in het labo een handje gaan helpen. Daar is trouwens de assistent hulpkok nog steeds aan de slag om mengelingen te maken en er wordt bekeken om hem daar eventueel ook aan de slag te houden. Een mooi voorbeeld van hoe een crisis plotsklaps ook nieuwe perspectieven kan bieden.
In tijden van corona zijn we allemaal voor een stuk terug naar de essentie gegaan op heel wat vlakken.
Op welke manier is jouw ondernemen én onderneming terug naar de essentie gegaan?
Onze mensen zijn het gewoon om altijd te helpen. Service is de essentie van hun opdracht en daar worden ze ook op getraind aan de hand van opleidingen, coaching, feedback oefeningen en klantentevredenheidonderszoek.
Na de lockdown viel uiteraard dat belangrijke face-to-face contact weg. De webshop was er wel, maar kleur beoordelen op een scherm is zo moeilijk. Er zijn maar liefst 40.000 kleuren in ons assortiment, dus dat doe je best op staal in de winkel of bij de klant thuis. Bijgevolg moesten we op zoek naar een oplossing om klanten zo goed mogelijk, op een veilige afstand te ondersteunen in die vaak moeilijke keuze. Op zo'n moment kan je echt wel heel duidelijk bewijzen wat een goede service en persoonlijk advies betekenen.
Dus we zijn onze klanten blijven bijstaan aan de hand van telefonische ondersteuning en het aan huis brengen van stalen. Maar ook FaceTime advies bracht soelaas om een eerste selectie aan kleuren te maken op basis van het interieur zodat deze dan in een tweede fase via de stalen aan huis kon worden gevalideerd. Verschillende oplossingen, de een al wat omslachtiger dan de andere, maar creatieve mensen zoals onze adviseurs kunnen daar des te beter mee om. Op die manier primeerde opnieuw de service ten opzichte van de klant én kon alsnog 40 à 50% van de omzet via de winkels worden behouden.
En dat was zeer welkom, want op een bepaald moment mochten de DHZ zaken opnieuw open gaan en bleek dat wij daar niet toe behoorden... En toen ben ik gaan lobbyen met de politiek en hebben we hier en daar wel de pers gehaald. Want hoe goed het alternatief ook werkt, uiteindelijk wil iedereen graag terug naar dat echte face-to-face advies.
Weet je, een bedrijf wordt dikwijls gereduceerd tot een geldmachine voor de eigenaar. Maar in werkelijkheid is het in de eerste plaats een manier om een leven te geven aan de maatschappij. Het is 7 of 8 keer zoveel een middel tot inkomen voor veel mensen en dan in laatste instantie de broodwinning voor de eigenaar.
Zonder de steun en de inspanningen van onze mensen kunnen wij met BOSS en Colora geen service leveren aan onze klanten. Een medewerker die niet het gevoel heeft dat hij met respect behandeld wordt door zijn werkgever zal niet de energie kunnen opbrengen om 'the extra mile' te gaan. Energie krijgen is energie geven en service geven aan klanten is onlosmakelijk verbonden met het respect dat medewerkers hebben voor elkaar en voor mij.
Net dat was voor mij zo mooi om te zien, hoe iedereen aan hetzelfde zeel trok. Wanneer het niet goed gaat en medewerkers hun baas niet vertrouwen, dan is een corona epidemie hét ideale excuus om het te laten afweten. Bij ons was het net het tegenovergestelde! Medewerkers uit de keuken zijn bijvoorbeeld in plaats van in hun kookpotten, in de verfpotten gaan roeren of in het labo een handje gaan helpen. Daar is trouwens de assistent hulpkok nog steeds aan de slag om mengelingen te maken en er wordt bekeken om hem daar eventueel ook aan de slag te houden. Een mooi voorbeeld van hoe een crisis plotsklaps ook nieuwe perspectieven kan bieden.
In tijden van corona zijn we allemaal voor een stuk terug naar de essentie gegaan op heel wat vlakken.
Op welke manier is jouw ondernemen én onderneming terug naar de essentie gegaan?
Onze mensen zijn het gewoon om altijd te helpen. Service is de essentie van hun opdracht en daar worden ze ook op getraind aan de hand van opleidingen, coaching, feedback oefeningen en klantentevredenheidonderszoek.
Na de lockdown viel uiteraard dat belangrijke face-to-face contact weg. De webshop was er wel, maar kleur beoordelen op een scherm is zo moeilijk. Er zijn maar liefst 40.000 kleuren in ons assortiment, dus dat doe je best op staal in de winkel of bij de klant thuis. Bijgevolg moesten we op zoek naar een oplossing om klanten zo goed mogelijk, op een veilige afstand te ondersteunen in die vaak moeilijke keuze. Op zo'n moment kan je echt wel heel duidelijk bewijzen wat een goede service en persoonlijk advies betekenen.
Dus we zijn onze klanten blijven bijstaan aan de hand van telefonische ondersteuning en het aan huis brengen van stalen. Maar ook FaceTime advies bracht soelaas om een eerste selectie aan kleuren te maken op basis van het interieur zodat deze dan in een tweede fase via de stalen aan huis kon worden gevalideerd. Verschillende oplossingen, de een al wat omslachtiger dan de andere, maar creatieve mensen zoals onze adviseurs kunnen daar des te beter mee om. Op die manier primeerde opnieuw de service ten opzichte van de klant én kon alsnog 40 à 50% van de omzet via de winkels worden behouden.
En dat was zeer welkom, want op een bepaald moment mochten de DHZ zaken opnieuw open gaan en bleek dat wij daar niet toe behoorden... En toen ben ik gaan lobbyen met de politiek en hebben we hier en daar wel de pers gehaald. Want hoe goed het alternatief ook werkt, uiteindelijk wil iedereen graag terug naar dat echte face-to-face advies.
Weet je, een bedrijf wordt dikwijls gereduceerd tot een geldmachine voor de eigenaar. Maar in werkelijkheid is het in de eerste plaats een manier om een leven te geven aan de maatschappij. Het is 7 of 8 keer zoveel een middel tot inkomen voor veel mensen en dan in laatste instantie de broodwinning voor de eigenaar.
Zonder de steun en de inspanningen van onze mensen kunnen wij met BOSS en Colora geen service leveren aan onze klanten. Een medewerker die niet het gevoel heeft dat hij met respect behandeld wordt door zijn werkgever zal niet de energie kunnen opbrengen om 'the extra mile' te gaan. Energie krijgen is energie geven en service geven aan klanten is onlosmakelijk verbonden met het respect dat medewerkers hebben voor elkaar en voor mij.
Om deze en tal van andere redenen won Toon in 2019 de European Leadership Award.
Bekijk hierboven het filmpje van de meer dan terechte winnaar! |
Ik las het boek 'De meeste mensen deugen' van Rutger Bregman en geloof steevast in wat hij daar schrijft.
Als ondernemer begint alles met vertrouwen: je investeert zonder te weten of je klanten zult hebben die kopen. Je geeft mensen een loon, zonder zeker te zijn dat ze hun werk goed zullen doen. Een goede ondernemer is goed in vertrouwen. Wat niet wil zeggen dat het aftoetsen van dat vertrouwen van tijd tot tijd niet nuttig kan zijn, maar als je in de fond niet vertrouwt en geen verantwoordelijkheid geeft dan krijg je niet veel terug. Dus ik ga resoluut steevast voor de essentie: service en vertrouwen. |
Wat deed je pre-corona dat je post-corona niet meer gaat doen?
Ik ga veel minder kilometers rijden. Voor een vergadering van 2 uur in Brussel ga ik niet meer over en weer, of slechts 1 keer op 3 misschien.
Hetzelfde met mensen hier uitnodigen. Ik denk dat er in de toekomst veel meer 'gezoomd' en 'geteamd' zal worden en hoop dat dat toch een belangrijke impact mag hebben op files en CO2 uitstoot.
Wat je wel niet kunt doen is via diezelfde kanalen menselijke samenwerkingsproblemen aanpakken. De nuances van lichaamstaal zijn niet helemaal af te leiden van achter een scherm, dus ik pleit absoluut voor een gezonde dosis persoonlijk contact. Al is dat gezien de social distancing niet altijd zo evident.
Oh en geef mij ook maar de aperitief in plaats van de e-peritief.
De laatste is goed bij gebrek aan beter, maar de eerste smaakt des te meer!
Wat zal je post-corona doen dat je pre-corona niet of te weinig deed?
Mijn groententuin heeft nog nooit zo mooi gestaan als dit jaar, maar ik ga nog meer genieten van de wandelingen met mijn vrouw tussen de velden hier in de Vlaamse Ardennen.
Het meest heb ik genoten van het samenzijn met het hele gezin. Met de 2 oudste op kot waren de keren dat we met de 4 kinderen samen nog eens thuis waren op 1 hand te tellen. Nu we 6 weken in quarantaine zaten heb ik genoten van mijn kinderen elkaar én ons te zien plagen.
Ik ga veel minder kilometers rijden. Voor een vergadering van 2 uur in Brussel ga ik niet meer over en weer, of slechts 1 keer op 3 misschien.
Hetzelfde met mensen hier uitnodigen. Ik denk dat er in de toekomst veel meer 'gezoomd' en 'geteamd' zal worden en hoop dat dat toch een belangrijke impact mag hebben op files en CO2 uitstoot.
Wat je wel niet kunt doen is via diezelfde kanalen menselijke samenwerkingsproblemen aanpakken. De nuances van lichaamstaal zijn niet helemaal af te leiden van achter een scherm, dus ik pleit absoluut voor een gezonde dosis persoonlijk contact. Al is dat gezien de social distancing niet altijd zo evident.
Oh en geef mij ook maar de aperitief in plaats van de e-peritief.
De laatste is goed bij gebrek aan beter, maar de eerste smaakt des te meer!
Wat zal je post-corona doen dat je pre-corona niet of te weinig deed?
Mijn groententuin heeft nog nooit zo mooi gestaan als dit jaar, maar ik ga nog meer genieten van de wandelingen met mijn vrouw tussen de velden hier in de Vlaamse Ardennen.
Het meest heb ik genoten van het samenzijn met het hele gezin. Met de 2 oudste op kot waren de keren dat we met de 4 kinderen samen nog eens thuis waren op 1 hand te tellen. Nu we 6 weken in quarantaine zaten heb ik genoten van mijn kinderen elkaar én ons te zien plagen.
BRUT collective - Copyright Alexander Popelier
|
Grootste creatieve belofte in België?
Ik ben heel erg onder de indruk van het design dat collectief BRUT de afgelopen jaren heeft neergezet. Ben Storms, Bram Vanderbeke, Charlotte Jonckheer, Linde Freya Tangelder en Nel Verbeke maken unieke stukken, met erg tactiele materialen. In hun werken rond het thema ‘bodem’ demonstreren ze hun aandacht voor materialiteit, kleur en textuur. We werken met hen samen om hun stukken te presenteren op podia, die ze bekleden met op-maat-gemaakte pleisters en verven. Het is een ideale proeftuin om prototypes van ons nieuwe export-lijn Antoine Architectural Finishes (genaamd naar mijn grootvader) uit te testen. We werkten met Brut samen voor het Salone del Mobile in Milaan 2019 en er is nog meer op komst. BRUT collective komt in het programma van TrendVision dit najaar aan bod, dus raadpleeg tijdig het menu 'Jaarprogramma 2020' en schrijf je in! |
Stijn Debaillie
Stijn Debaillie is coördinator bij Designregio Kortrijk en vice-coördinator bij Unesco Creative Cities of Design.
Designregio Kortrijk bestaat dit jaar 15 jaar en is dezer dagen meer dan ooit de verbinding tussen designers en bedrijven, publieke sector en onderwijs.
De erkenning die de organisatie daarmee vanuit Unesco kreeg is dan ook dubbel en dik verdiend.
We "sparren" daarom graag met Stijn hoe het hem én Designregio Kortrijk in dagen van corona vergaat.
Lees zijn trendvision op de toekomst in onderstaand interview.
Designregio Kortrijk bestaat dit jaar 15 jaar en is dezer dagen meer dan ooit de verbinding tussen designers en bedrijven, publieke sector en onderwijs.
De erkenning die de organisatie daarmee vanuit Unesco kreeg is dan ook dubbel en dik verdiend.
We "sparren" daarom graag met Stijn hoe het hem én Designregio Kortrijk in dagen van corona vergaat.
Lees zijn trendvision op de toekomst in onderstaand interview.
Een ontwerp van Illustra'lies op de K-TOTEM
Kortrijk Creativity Week 2019
|
Wat is de impact van corona op jouw dagelijkse planning?
De dagen voor corona zaten we veel met ons team samen, vaak ook op locatie. Aangezien we met een klein team zijn van slechts 5 mensen hebben we een heel nauw contact. We werken complementair samen en dat mis ik ongelooflijk. Ieder teamlid heeft eigen projecten en verantwoordelijkheden, maar er is bij ons een heel natuurlijke manier van contact. We noemen het “sparren”; snel iets delen, efficiënt communiceren, een korte lijn houden. Nu viel dat face-to-face contact weg en moesten we dat concreet gaan organiseren. Waar we vroeger om de 2 weken een teamoverleg hadden om alles in details door te spreken, deden we dat nu zelfs veel frequenter, zelfs tot 2 keer per week. Gedurende maximum 1 uur, met een strakke agenda zodat niemand vastzit. Kort en consequent dus! Wat is de impact op jouw creativiteit en de creativiteit binnen het team van Designregio Kortrijk? Gezien de situatie hebben ook wij uiteraard een aantal zaken moeten aflassen. Maar uiteindelijk hoeft niet alles afgelast te worden, want dat lost niks op en alles komt dan later samen. Dus we zijn ervan uitgegaan zo weinig mogelijk te annuleren en zijn op zoek gegaan naar andere formules. En met succes, desondanks het feit dat we daar voorheen weinig ervaring mee hadden. We vonden vrij snel een goed platform en zo doende organiseerden we op 5 mei een grensoverschrijdende Designer Club, met zowel Nederlands- als Franstalige deelnemers waarvoor we 2 lezingen hadden voorzien. Die lezingen hebben we vrij makkelijk omgevormd naar webinars waarop ingeschrevenen konden inloggen. Ikzelf deed de verwelkoming van de deelnemers en de twee geboekte sprekers deden mee vanop het eigen kantoor. Het interactieve luik kon worden behouden via een Q&A geregisseerd door collega Lisa, en ook al haperde er af en toe wel eens iets, konden we ons niet van de indruk ontdoen dat er vooral veel sympathie was daar het voor iedereen nieuw was. Het enige onvervangbare aspect was het netwerken achteraf. Iets wat we gauw opnieuw hopen op te pikken. Naast organiseren, staan we ook in voor heel wat matchmaking tussen designers en bedrijven en het opvolgen van deze samenwerkingen. De eerste gesprekken vonden nu online plaats ipv face-to-face en dat verliep uitermate vlot. Het heeft immers geen zin om te wachten tot deze periode voorbij is, want niemand weet wanneer het echt over zal zijn. Bovendien engageerden er zich de afgelopen weken zelfs twee bedrijven om op basis van deze manier van werken in een project te stappen, dus het schrikt blijkbaar niet af. |
Hoe schat je de impact op de creativiteit en innovativiteit van de designers en ondernemers in?
Designers kunnen nú echt hun sterkte en waarde laten zien. Zij zijn opgeleid om out-of-the box te denken en creatieve oplossingen te ontwikkelen. Dit is een heel wendbare groep en zij zullen in de crisis en erna nog enorm van waarde zijn.
We hebben al een paar echos opgevangen en een van de reacties, door ontwerpers met interieurprojecten vooral in de horeca, is dat zij nu vooral concepten coronaproof moeten maken. Namelijk hoe zij horecazaken gaan inrichtingen om klanten op een veilige afstand van elkaar kunnen plaatsen, zonder al te veel in te boeten aan aantal stoelen en aan gezelligheid. Want dat is nog steeds key in deze sector, zoals er in andere sectoren dan weer andere noden zullen overheersen.
Ontwerpers denken dus na over hoe ze dit uitgangspunt structureel kunnen meenemen in hun designs specifiek per sector. Iets wat heel fijn is om te ervaren, daar dat ze des te meer bezig zijn met de eindgebruiker en dàt is nu net de meerwaarde van het werken met een designer, binnen eender welk bedrijf.
Voorzie je een shift in de seizoenaliteit van collecties en trends?
We gaan terug naar de essentie, naar puurheid. Maar er is natuurlijk een enorm spanningsveld tussen creativiteit/kwaliteit enerzijds en deadlines/financiën anderzijds waar we niet omheen kunnen. Dus ik hoop dat we gaan optimaliseren in creativiteit en kwaliteit, maar ook net die creativiteit en kwaliteit op een gepaste manier terug bij de juiste doelgroep krijgen. Rekening houdend met de ‘nieuwe wereld’ waarin we zijn terecht gekomen.
Ik geef een voorbeeld: we hebben nu allemaal de trends gemist op het Salone del Mobile in Milaan, maar er werden ondertussen ook al heel wat online initiatieven gelanceerd waardoor we in een mum van tijd zelfs helemaal niet meer naar Milaan moeten om de nieuwste trends van dichtbij te spotten.
Ook binnen Designregio Kortrijk hadden we tijdens de Biënnale Interieur 2020 een expo met de 40 beste afstudeerprojecten binnen het creatief onderwijs in Vlaanderen gepland. De expo kan door het uitstellen van de Biënnale niet doorgaan dit jaar, maar uiteindelijk was de doelstelling deze 40 studenten een gloriemoment geven en hen in connectie brengen met de industrie. Uiteindelijk is dat onze voornaamste taak en deze komt door deze ‘crisis’ al helemaal niet in het gedrang, enkel de uitvoering ervan zullen we lichtjes moeten aanpassen. De tentoonstelling zal namelijk uitgebouwd worden via het online luik dat deels al was voorzien en zal zo ongetwijfeld nog breder gedeeld worden. Een ander middel met hopelijk dezelfde uitkomst, of zelfs nòg beter, waardoor de impact beperkt blijft.
Designers kunnen nú echt hun sterkte en waarde laten zien. Zij zijn opgeleid om out-of-the box te denken en creatieve oplossingen te ontwikkelen. Dit is een heel wendbare groep en zij zullen in de crisis en erna nog enorm van waarde zijn.
We hebben al een paar echos opgevangen en een van de reacties, door ontwerpers met interieurprojecten vooral in de horeca, is dat zij nu vooral concepten coronaproof moeten maken. Namelijk hoe zij horecazaken gaan inrichtingen om klanten op een veilige afstand van elkaar kunnen plaatsen, zonder al te veel in te boeten aan aantal stoelen en aan gezelligheid. Want dat is nog steeds key in deze sector, zoals er in andere sectoren dan weer andere noden zullen overheersen.
Ontwerpers denken dus na over hoe ze dit uitgangspunt structureel kunnen meenemen in hun designs specifiek per sector. Iets wat heel fijn is om te ervaren, daar dat ze des te meer bezig zijn met de eindgebruiker en dàt is nu net de meerwaarde van het werken met een designer, binnen eender welk bedrijf.
Voorzie je een shift in de seizoenaliteit van collecties en trends?
We gaan terug naar de essentie, naar puurheid. Maar er is natuurlijk een enorm spanningsveld tussen creativiteit/kwaliteit enerzijds en deadlines/financiën anderzijds waar we niet omheen kunnen. Dus ik hoop dat we gaan optimaliseren in creativiteit en kwaliteit, maar ook net die creativiteit en kwaliteit op een gepaste manier terug bij de juiste doelgroep krijgen. Rekening houdend met de ‘nieuwe wereld’ waarin we zijn terecht gekomen.
Ik geef een voorbeeld: we hebben nu allemaal de trends gemist op het Salone del Mobile in Milaan, maar er werden ondertussen ook al heel wat online initiatieven gelanceerd waardoor we in een mum van tijd zelfs helemaal niet meer naar Milaan moeten om de nieuwste trends van dichtbij te spotten.
Ook binnen Designregio Kortrijk hadden we tijdens de Biënnale Interieur 2020 een expo met de 40 beste afstudeerprojecten binnen het creatief onderwijs in Vlaanderen gepland. De expo kan door het uitstellen van de Biënnale niet doorgaan dit jaar, maar uiteindelijk was de doelstelling deze 40 studenten een gloriemoment geven en hen in connectie brengen met de industrie. Uiteindelijk is dat onze voornaamste taak en deze komt door deze ‘crisis’ al helemaal niet in het gedrang, enkel de uitvoering ervan zullen we lichtjes moeten aanpassen. De tentoonstelling zal namelijk uitgebouwd worden via het online luik dat deels al was voorzien en zal zo ongetwijfeld nog breder gedeeld worden. Een ander middel met hopelijk dezelfde uitkomst, of zelfs nòg beter, waardoor de impact beperkt blijft.
|
Grootste creatieve belofte in België?
Marie Van den Broeck, ontwerpster en onderneemster achter My Add-On pimpt krukken en rolstoelen. Niet alleen om ze mooier te maken, maar ook ze comfortabeler en handiger te maken in gebruik. Met haar innovatieve ontwerpen werd ze al genomineerd voor heel wat nationale en internationale prijzen! Bekijk hier haar TEDx talk en laat je inspireren door deze jonge designer. Creatieve studio Whojo weet als geen andere deze crisis aan te grijpen om zich verder te specialiseren in online events. De twee ontwerpers achter graphic en textiel studio Les Monseigneurs. Zij maken de brug naar industrie en zetten een zeer mooie samenwerking op met het Kortrijkse textielbedrijf Verilin. Nu te zien in Bruthaus Gallery in Waregem. Wat deed je pre-corona dat je post-corona niet meer zal doen? De auto nemen voor een meeting die evengoed online kan doorgaan. Wat zal je post-corona doen dat je pre-corona niet of te weinig deed? Agenda’s van vergaderingen nog gedetailleerder voorbereiden. Als coordinator van meetings met vele partners wil ik de agenda echt nog meer gaan detailleren zodat deelnemers alles nog beter kunnen voorbereiden en de discussies louter over de essentie gaat. Quote to live by these days? Er bestaat voor ALLES een oplossing. |
Siegrid Demyttenaere
Siegrid Demyttenaere is art director, co-publisher bij DAMN° Magazine, docente aan School of Arts KASK, department Textile Design én curator van diverse tentoonstellingen.
Zo ook cureerde zij de expo Kleureyck die op donderdag 12 maart met een grootse vernissage in het Gentse Design Museum werd geopend, maar meteen ook gesloten. Gelukkig kon de prachtige tentoonstelling ondertussen opnieuw geopend worden én werd ze meteen verlengd tot 21 februari 2021 waarna ze doorreist onder de naam 'Color, etc.' naar Tripostal in Rijsel.
Siegrid staat dagelijks met beide voeten in de creatieve sector, dus wij laten haar daarom graag aan het woord over hoe het haar in dagen van corona vergaat, meer bepaald haar trendvision op de toekomst.
Zo ook cureerde zij de expo Kleureyck die op donderdag 12 maart met een grootse vernissage in het Gentse Design Museum werd geopend, maar meteen ook gesloten. Gelukkig kon de prachtige tentoonstelling ondertussen opnieuw geopend worden én werd ze meteen verlengd tot 21 februari 2021 waarna ze doorreist onder de naam 'Color, etc.' naar Tripostal in Rijsel.
Siegrid staat dagelijks met beide voeten in de creatieve sector, dus wij laten haar daarom graag aan het woord over hoe het haar in dagen van corona vergaat, meer bepaald haar trendvision op de toekomst.
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
Future Survival Kit by Lucy McRae /Copyright DAMN magazine °75
Kleureyck expo Design Museum Gent / Copyright Filip Dujardin
|
Wat is de impact van corona op jouw dagelijkse planning?
Mijn dagelijkse planning is wel een stuk veranderd aangezien ik een dochtertje van 9 in huis heb die online les krijgt en opgevolgd moet worden. Aangezien mijn man in de zorgsector werkt, is dat een extra taak voor mij die ik met plezier doe, maar het neemt toch een groot deel van mijn beschikbare tijd om aan mijn eigen werk te besteden weg. Aangezien ook heel veel opdrachten op de lange baan schuiven is die tijd er nu wel, maar hopelijk verandert dat snel. Net als bij vele andere zelfstandigen mag deze situatie niet te lang meer duren. Wat doet deze periode met jouw creativiteit? Heb je last van een ‘designerblock’ of ‘writersblock’ of net massaal veel ideeën? Ik moet wel zeggen dat het enige impact heeft op mijn gemoedsgesteldheid. Mijn werk is vooral gelinkt aan de culturele sector, de wereld van jonge kunstenaars en designers, de creatieve industriën en ook met kleine zelfstandige ondernemers. De gevolgen van de lockdown maatregelen voor onze sector zijn immens en voor sommigen onoverkoombaar. De daling van de omzet is voor velen iets wat lang zal aanslepen en daar hebben we momenteel nog geen enkel zicht op. Het paralyseert me absoluut niet, maar ik maak me wel zorgen en het maakt me af en toe wel wat moedeloos, soms is het echt vechten tegen de bierkaai. Hoe schat je de seizoenaliteit van collecties en trends post-corona in? Seizoenaliteit werd sowieso al sterk in vraag gesteld, zeker in de modewereld, dit zal nu nog meer gebeuren en in diverse creatieve sectoren. Ik denk ook dat de jaarlijkse race naar nieuwigheden lanceren tijdens het Salone del Mobile in Milaan misschien ook wel onder de loep zal gelegd worden. Wat mij betreft een positieve evolutie, zeker met het oog op duurzaamheid. Minder, maar beter produceren om te komen tot producten die langer meegaan en dan bijgevolg ook duurder mogen zijn. Magazines liggen al even onder vuur, biedt corona hier mogelijk perspectieven? Als uitgever van een magazine over hedendaagse cultuur kan ik wel stellen dat wij zeer zware klappen krijgen hierdoor, we leven vooral van events en van advertentieverkoop en die werden beiden volledig teruggeschroefd. We zijn moeten overschakelen naar een ’survival modus’, geen idee of de bedrijven terug gaan communiceren zoals voorheen. Op dit moment zijn we heel hard aan het nadenken over de toekomst van ons magazine, we moeten ons telkens heruitvinden en kijken waar en hoe in de toekomst gecommuniceerd zal worden, geen evidente oefening. In elk geval is duidelijk geworden tijdens de lockdown dat mensen nood hebben aan cultuur, dat cultuur voor verstrooiing zorgt en positieve effecten heeft op het humeur. Hopelijk zal de overheid nu ook diegenen steunen die tussen de mazen vallen van allerlei vervanginkomens en subsidies. Wat deed je pre-corona dat je post-corona niet meer zal doen? In de files gaan staan, stressen over werk, Skypen met vrienden. Wat zal je post-corona doen dat je pre-corona niet of te weinig deed? Lokaal shoppen, fietsen, centen geven aan mensen in armoede. Grootste creatieve belofte in België? Te veel om op te noemen, dus ik vrees te moeten passen. Maar laten we eens te meer met z'n allen zowel jonge talenten als ontwerpers die al langer bezig zijn een duwtje in de rug geven. Quote to live by these days? Positief blijven, elkaar helpen en veel humor. |